8 prekvapivých zdravotných benefitov vitamínov B

0
780
Vitamíny zo skupiny B
Vitamíny zo skupiny B

Vitamíny zo skupiny B pomáhajú ľudskému telu zlepšiť metabolizmus a zabezpečujú správne fungovanie nervovej sústavy. Tých benefitov je však ďaleko viac. Jeden z nich súvisí napríklad aj so stresom, ktorý trápi čoraz viac ľudí. O tom, a aj ďalších výhodách pravidelného dopĺňania vitamínu B, si povieme v našom článku. 

Vitamíny skupiny B

V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že vitamínov zo skupiny B je až osem, pričom každý z nich má špecifické účinky na ľudský organizmus. Spoločným znakom vitamínov B je však ich energetický prínos k správnemu fungovaniu metabolizmu, činnosti nervovej sústavy a pozitívne účinky na pokožku a sliznicu.

Kedy je zvlášť dôležité dopĺňať vitamíny B, napríklad formou vitamín b komplex forte? Jednoznačná odpoveď je najmä v prípade užívania antibiotík. Tie totiž poškodzujú črevnú flóru, čo má prirodzene vplyv na vznik nepríjemných hnačiek. Dokonca antibiotiká ničia aj tie črevné mikroorganizmy, ktoré v ľudskom tele produkujú práve niektoré z vitamínov skupiny B.

Vedeli ste, že…

… antibiotikum s účinnou látkou chloramfenikol blokuje veľmi dôležitú funkciu vitamínu B12, vitamínu B9 a železa pri správnej krvotvorbe?

Pripravili sme pre vás zoznam jednotlivých vitamínov skupiny B:

  • Vitamín B1 – tiamín
  • Vitamín B2 – riboflavín
  • Vitamín B3 – niacín
  • Vitamín B5 – kyselina pantoténová
  • Vitamín B6 – pyridoxín
  • Vitamín B7 – biotín
  • Vitamín B9 – kyselina listová
  • Vitamín B12 – kobalamín

Pochopiteľne, jednotlivé vitamíny skupiny B majú rozdielne účinky na ľudský organizmus. S tým súvisia aj zdravotné riziká ich nedostatku.

Vitamín B1

Prvý objavený vitamín vôbec. Jeho význam spočíva najmä pri zvýšenej námahe a strese. Je veľmi dôležitou súčasťou našej potravy a to najmä z dôvodu, že si ho ľudské telo nedokáže ukladať. Jeho zásoba tak vydrží približne iba na týždeň. Dôležitým faktom tiež je, že jeho množstvo v tele sa znižuje pitím väčšieho množstva kávy a čaju.

Z týchto dôvodov je dôležité dbať na správnu životosprávu. Vitamín B obsahuje napríklad mäso, med, orechy a nelúpané obiloviny. Jeho nedostatok môže viesť k zhoršeniu metabolizmu, zníženiu činnosti nervovej sústavy a k problémom srdcovo-cievnej sústavy.

Vitamín B2

V prírode sa vyskytuje ako žlté alebo oranžové farbivo, ktoré je odolné voči vysokým teplotám. Rýchlo sa však rozkladá pôsobením svetla. Ľudský organizmus ho potrebuje pre dobrý stav kože a očí. Zabezpečuje tiež správne fungovanie srdca a aj ďalších vnútorných orgánov.Vitamíny skupiny B

Na jeho dostatok by si mali dať pozor najmä ľudia, ktorí trpia chorobami štítnej žľazy, pečene, celiakiou a cukrovkou. Rovnako je dôležitý pri užívaní antibiotík. Nachádza sa najmä v mäse, vnútornostiach, rybách, vajciach a v mliečnych výrobkoch. A to je tiež dôvodom, prečo by na jeho pravidelné dopĺňanie formou doplnkov výživy mali dbať najmä vegáni a vegetariáni.

Vitamín B3

Je dôležitý najmä v súvislosti s činnosťou ostatných vitamínov B. Jeho syntéza v ľudskom tele je však obmedzená, preto je zvlášť dôležité dopĺňať ho zo stravy alebo z doplnkov výživy. Nachádza sa v pečienke, tuniakoch, hydine, listovej zelenine, vajciach a v mliečnych výrobkoch.

Zvýšený príjem vitamínu B3 je treba zabezpečiť najmä pri horúčkach, infekciách, v tehotenstve a pri kojení. Tiež pri zvýšenej psychickej či fyzickej námahe.

Vitamín B5

Zúčastňuje sa metabolizmu všetkých živín. Jeho aktívna forma je dôležitá najmä pri pri látkovej premene sacharidov a tukov. Tiež je nepostrádateľný pri syntéze životne dôležitých látok. Prispieva k zníženiu pocitu únavy, psychického vyčerpania a zlepšuje kvalitu vlasov či nechtov. Môžeme ho nájsť v mäse, vnútornostiach, strukovinách a v celozrnnom pečive.

Vitamín B6

Vo zvýšenej miere ho ocenia najmä aktívni športovci, ktorí konzumujú veľké množstvo bielkovín. Ak sa venujete bodybuildingu, tak sa bez neho rozhodne nezaobídete. Prispieva totiž k regulácii hormonálnej aktivity a podieľa sa na metabolizme aminokyselín. Rovnako znižuje pocit únavy a fyzického vyčerpania.

Môžeme ho nájsť najmä v mäse, vnútornostiach, rybách a listovej zelenine. Vysoký obsah B6 je aj v orechoch a strukovinách. Pamätajte však na to, že jeho množstvo tepelnou úpravou jedál rapídne klesá. Športovci by preto mali dbať aj na jeho prísun formou doplnkov výživy.

Vitamín B7

Dôležitý najmä pre naše vlasy, sliznicu a pokožku. Vhodné je ho prijímať spolu s ďalšími vitamínmi skupiny B, s ktorými sa dobre doplňuje. Napríklad tým, že podporuje ich vstrebávanie. Nachádza sa najmä v mäse a v mliečnych výrobkoch.

Vitamín B9

Jeden z najdôležitejších vitamínov pre tehotné ženy. Kvôli jeho horšiemu vstrebávaniu z potravy sa však doporučuje jeho prísun aj z doplnkov výživy. Pri týchto doplnkoch je totiž jeho vstrebávanie až na úrovni blízko 100 %.

Nachádza sa v listovej zelenine, brokolici, karfiole, rajčinách, uhorkách, banánoch, orechoch, obilninách a vo vnútornostiach.Vitamíny skupiny B

Vitamín B12

Posledný vitamín zo skupiny B sa nachádza výhradne iba v živočíšnych potravinách. Vitamín B12 v tabletkách by preto mali zvážiť najmä všetci vegáni a vegetariáni, u ktorých sa jeho potrebné množstvo v tele inou cestou nedá zabezpečiť.

Pamätajte, že jeho účinky na ľudský organizmus sú obrovské. Nedostatok vitamínu B12 prispieva k zvýšenému pocitu únavy, k zhoršeniu imunitného systému, k zníženej tvorbe červených krviniek a k horšej činnosti nervovej sústavy.

TIP

Pri chorobách pečene, čriev a slinivky je z vitamínov skupiny B najlepší vitamín B12. Jeho najväčším zdrojom v potrave sú vajcia, mlieko, mäso a vnútornosti.

Rada na záver

Nedostatok vitamínu B12 sa prejaví už na bunkovej úrovni. Zapríčiňuje totiž potlačenie replikácie DNA a tým pádom aj delenie buniek. Medzi prvé príznaky tohto nebezpečného stavu patria dýchavičnosť, nechuť do jedla, zápcha, bolesti hlavy a búšenie srdca.

Neskoršími príznakmi sú potom poruchy pohyblivosti, celková slabosť a zníženie reflexov. U tohto vitamínu je preto zvlášť dôležité dbať na jeho pravidelný prísun, či už z jedla alebo vhodných doplnkov výživy.