Kuchynské náčinie – potreba alebo len vyhodené peniaze?

0
688

V posledných rokoch je trendom domáca príprava stravy. Odkedy Jamie Oliver naučil davy, že varenie je vlastne jednoduché a cool, varia všetci. Ale ako hovorí klasik: Všetci môžu, ale nie všetci by mali.

Ak si totiž odmyslíme nie veľmi podarené kuchynské výtvory, zostáva tu ešte otázka vhodného kuchynského náčinia.

Mnohí začínajúci kuchári sa totiž stanú rýchlo a ľahko obeťami všelijakých šlendriánov, ktorí predávajú všelijaké zlepšováky do kuchyne. Keď človek vidí všetky tie krájače (najlepšie na každý druh zeleniny iný) , špeciálne nože a mixéry, ktoré ponúkajú, dôjde opäť k tomu, že kuchyňa je veľmi zložitý ekosystém, ktorému je najlepšie sa vyhnúť a ísť niekam na kebab. Tí podozrievavejší  možno dôjdu k tomu, že sa jedná o veľmi premyslený plán výrobcov kuchynských liniek, ktorí sú radi za každú skrinku navyše, ktorú sa im podarí predať.

Pritom na skutočné varenie netreba veľa. Dobrý šéfkuchár si vystačí so základným vybavením. Stačia mu nejaké tie kuchynské nože, doska na krájanie, oslička na nože, hrniec a panvica. Samozrejme, je to trochu zjednodušené, ale nie až tak veľmi.  Aj lis na cesnak je super vychytávka, ale bez problémov sa dá nahradiť obyčajným nožom.

Preto nie je vhodné napríklad pri zariaďovaní novej kuchyne si brať za vzor nejakú známu (rodičovskú) kuchyňu, ktorá vznikala do aktuálnej podoby desaťročia a nie je rozumné snažiť sa o podobnú realizáciu z večera na ráno. Aj keď vynecháme faktor aktuálnosti – t.j. či kuchyňa a jej zariadenie zodpovedajú súčasným trendom, alebo zodpovedá skôr prierezu trendov v kuchyni za posledné polstoročie, zostáva tu ešte faktor rozpočtu. Samozrejme, možné je aj nakúpiť všetko naraz, ale rozpočet tomu bude zodpovedať a je určite rozumnejšie nakupovať postupne a zaobstarávať si len to, čo je pre varenie skutočne potrebné.

Najskôr to, čo je nevyhnutné (spomenuli sme vyššie) a až potom kuchynské náčinie, ktoré nie je nevyhnutné, ale len spríjemňuje varenie. Lebo, čo si budeme navrávať – aj keby sme nakúpili všetko, čo ponúka televízna reklama, z času stráveného v kuchyni by sme nijako neukrojili – aspoň v tomto bode sa zhodujú štúdie aj skúsenosť. Môže však existovať aj veľmi jednoduché vysvetlenie tohto paradoxu – totiž, že čím viac nakupujeme kuchynské náčinie, tým viac času trávime v kuchyni – a to, že ak niekto nakupuje kuchynské náčinie, robí to preto, že ho práca v kuchyni baví.

Možno aj preto sú pre skutočné gazdiné najlepšími darčekmi tie síce opozerané a rýchlo sa derúce. Či už chňapky na hrnce, odkvapkávače na riad, alebo obligátna doštička na krájanie. A nemusí byť v nej ani vypálené srdiečko.