Vďaka vedcom míňame v obchodoch viac. Ešte sme za to aj radi

0
1136

Keď idete do supermarketu, pravdepodobne budete chcieť minúť čo najmenej peňazí. Supermarket ale chce, aby ste minuli čo najviac peňazí. Bitka sa začína.

Keď vstúpite do obchodu, vaše zmysly sú napadnuté. Zistíte, že prvou vecou, ktorú vidíte, sú čerstvé produkty: ovocie, zelenina, kvety. Živé farby prinášajú dobrú náladu a čím ste šťastnejší, tým viac pravdepodobne miniete.

Supermarkety využívajú ľudskú prirodzenosť na to, aby zvýšili svoje zisky. Premýšľali ste niekedy, prečo sa predmety predávajú v baleniach s hmotnosťou 225 g namiesto 250 g? Cynici môžu tvrdiť, že je ťažšie porovnať ceny, keďže pracujeme s neznámymi hmotnosťami. Supermarkety sa tiež spoliehajú na to, že nekontrolujete, čo kupujete. Môžete predpokladať, že hromadný nákup je ekonomickejší. Nie je to vždy pravda. Okrem toho, keďže sa predpokladá, že takmer polovicu našich potravín vyhodíte, vaše úspory by mohli skončiť v koši.

Úroveň očí predáva

Existujú marketingové stratégie, o ktorých možno neviete, no tiež ovplyvňujú naše nákupné návyky. Už ste niekedy skúmali, ako sa supermarkety rozhodnú, kam umiestniť predmety do regálov? A čo je dôležitejšie, prečo ich umiestňujú v každom obchode na tie isté miesta?

Keď uvidíte produkty na policiach v supermarkete, v skutočnosti sa pozeráte na plánogram. Plánogram je definovaný ako „diagram alebo model, ktorý označuje umiestňovanie maloobchodných výrobkov na regáloch s cieľom maximalizovať predaj.“

V rámci týchto plánov sa bežne používaná fráza “úroveň očí je úroveň nákupu”, čo naznačuje, že výrobky umiestnené na úrovni očí sa pravdepodobne lepšie predávajú. Možno zistíte, že drahšie možnosti sú na úrovni očí alebo hneď pod nimi, zatiaľ čo lacné obchodné značky sú umiestnené vyššie alebo nižšie na regáloch. Keď budete nabudúce v supermarkete, stačí si uvedomiť koľkokrát sa budete musieť ohýbať alebo natiahnuť, aby ste dosiahli niečo, čo potrebujete. Možno vás to prekvapí.

Čím je výrobok viditeľnejší, tým vyšší je pravdepodobný predaj. Umiestnenie tovaru v uličke je tiež dôležité. Existujú teórie, že tovar umiestnený na začiatku uličky sa nepredáva dobre. Zákazník potrebuje čas, aby sa prispôsobil tomu, čo je v uličke, takže trochu trvá, než sa rozhodne, čo si kúpiť.

Vhodné kombinácie výrobkov

Možno si myslíte, že navrhovanie dobrého plánu je spojenie podobného tovaru; cereálie, toaletné potreby, pečivo a tak ďalej. Supermarkety však považujú za vhodné umiestniť niektoré tovary spolu, aj keď nie sú v rovnakej kategórii. Pivo a lupienky sú jasným príkladom. Ak kupujete pivo, chipsy sa zdajú byť dobrou kúpou. Pohodlie spôsobuje väčšiu pravdepodobnosť nákupu.

Táto filozofia spojiť komplementárne tovary je veľkou výzvou. Pivo a lupienky sa môžu zdať ako jednoduchá voľba, ale to môže mať vplyv na celkový predaj chipsov, a to najmä vtedy, ak sa priestor na chrumky v iných častiach skladu zníži. Dôležitá je aj kvalita vybavenia do predajne.

Kľúčom je dokonalý algoritmus

Supermarkety budú tiež chcieť, aby zákazníci kupovali drahšie produkty – proces známy ako upselling. Ak chcete presvedčiť zákazníka, aby si kúpil drahšiu značku pivných ležiakov, ako by ste mali navrhnúť rozmiestnenie? Stále potrebujete na sklade lacnejšie možnosti. Ale pri zákazníkoch, ktorí si to môžu dovoliť, chcete, aby si vybrali prémiový výrobok. Získať túto rovnováhu nie je jednoduché. Snahou obchodníkov je vymyslieť perfektný algoritmus s prihliadnutím na veľkosť, výšku a hĺbku regálov, aby nasmerovali zákazníkov na správny výrobok v správny čas.

Zákazníci sa vždy nebudú riadiť vedou, ale tieto techniky sú najefektívnejším nástrojom maloobchodníkov v boji za vyššie príjmy. Bitka medzi supermarketmi a ich zákazníkmi pokračuje.

 

Zdroj obrázka: pixabay.com