Starosti ohľadom auta ani zďaleka nekončia jeho kúpou. Tie vlastne vtedy iba začínajú. Prihlásiť na dopravnom inšpektoráte, zaplatiť rôzne poplatky na mestskom úrade ak ste ho doviezli zo zahraničia, ustrážiť si termín technických a emisných kontrol, servisných prehliadok, zaplatenia povinnej a havarijnej poistky, výmeny pneumatík pri zmene ročných období. No je toho viac než dosť, čomu musíte venovať svoju pozornosť.
Ak kupujete nové auto u nás, na Slovensku máte hneď o niekoľko starostí menej. V predajni vám ho vybavia prepravnou značkou s ktorou môžete na naše cesty pokiaľ si nevybavíte na polícii štandardnú evidenčnú. Prídete na dopravný inšpektorát, z automatu si vytiahnete poradové číslo a už len čakáte. Niekedy desať minúť, polhodinu a niekedy aj pol dňa. Závisí od ročného obdobia. Napríklad pred letnými prázdninami býva veľký nával záujemcov o rôzne potrebné zmeny a potvrdenia.
Každé auto prináša kopec povinností spojených s jeho prevádzkou
Nie každý z nás má na nové auto. Veľa ľudí si kupuje auto takpovediac z druhej ruky v bazároch, od kamarátov, známych alebo v zahraničí, kde často bývajú ceny prijateľnejšie než u nás. Tu je však dôležité vedieť ako postupovať pri kúpe ojazdeného auta a taktiež rátať s tým, že náš štát vám to poriadne osladí. Kadejaké dovozné poplatky, recyklačné poplatky, poplatky za technickú a emisnú kontrolu, za kontrolu originality,no skrátka nabeháte pekných pár kilometrov aby ste vybavili všetko, čo od váš žiadajú naše príslušné orgány.
Ani vtedy keď toto všetko doslova vybeháte nemáte vyhraté. Musíte si ustrážiť termíny opakovaných kontrol, servisných prehliadok, výmenu sezónnych pneumatík, prípadne doliatie nemrznúcej ostrekovacej zmesi, dobitie batérie, a pod. Nestačí teda iba auto vytiahnuť z garáže, povoziť sa na ňom a zase za ním zatvoriť vráta – nakoniec aj vlastniť samotnú garáž nie je samozrejmosťou, resp. neparkovať na ulici s novým autom. Nehovoriac o tom, že ak plánujete cestovať na dovolenku, priebežne treba dokúpiť rôzne doplnky ako napríklad striešku, strešný box, nosič na bicykle, prípadne dať si namontovať ťažné zariadenie aby ste mohli zapojiť príves.
Nezabudnite na povinné prehliadky
Našťastie servisné prehliadky už nemusíte absolvovať výhradne v značkových servisoch. Od roku 2010 Európska komisia odsúhlasila nariadenie, že tieto sa môžu vykonávať aj v neautorizovaných servisoch, ale za predpokladu, že tieto budú vybavené príslušným technickým zariadením a školeným personálom. Inak nebudú uznané reklamácie v záručnej dobe u predajcu. Tento krok pomohol znížiť ceny za servisné výkony a ceny náhradných dielov. Tie môžu byť nakupované aj od druhovýrobcov, čo tiež pohlo s cenami smerom dole.
Technické a emisné kontroly, ako aj kontroly originality môžu zatiaľ vykonávať len na to určené prevádzky, alebo servisné miesta niektorých veľkých predajcov. Bola síce snaha dať šancu aj malým servisom, lenže došlo k obave, že sa budú púšťať na naše cesty aj vozidlá, ktoré by u doterajších prevádzok nemali šancu prejsť. Takže v tomto smere zatiaľ všetko po starom.
V tomto roku došlo k niektorým zmenám
Čo sa ale zmenilo sú intervaly technických kontrol niektorých skupín vozidiel. Rovnako sa znížila výška pokuty za prešvihnutie termínov. Ak sa majiteľ vozidla spamätá a zaplatí podlžnosť do pätnástich dní, vyjde ho to iba na päťdesiatpať eur namiesto pôvodných stošesťdesiatpäť za jednu kontrolu. Ďalšou zmenou oproti minulosti je možnosť dať si do určitého termínu opraviť auto a znovu ísť na technickú kontrolu v prípade ak pri prvej neprejde. To isté platí aj pre emisnú kontrolu.
Podstatnou zmenou, vlastne novinkou, je povinné posielanie stavu odometra inštitúciami určených zákonom. Stanice technickej a emisnej kontroly, servisy, autobazáre, poisťovne, atď. Tieto všetky miesta budú mať za povinnosť zaniesť zistené údaje do Registra prevádzkových záznamov vozidla, aby sa zabránilo manipulovaniu a falšovaniu údajov. No a úplnou novinkou je zavedenie emisnej plakety, ktorá by oprávňovala vjazd vozidla do vyhradených emisných zón tak ako je tomu v zahraničí.
Pneumatiky meňte v odporúčanom termíne
Výmena pneumatík, alebo celých kolies pred začatím, resp. skončením sezóny sa môže vykonať aj v malých neznačkových servisoch. Ak si na tento krok trúfate nech sa páči ale my vám ho rozhodne nedoporučujeme, pretože ak nemáte príslušné vybavenie a potrebné skúsenosti, narobíte si viac škody ako úžitku. Zverte preto radšej túto činnosť do rúk odborníkom. Inak pneumatiky by sa mali kupovať každých päť rokov bez toho, či majú dezén ojazdený alebo nie. Predsa len, guma časom starne.
To isté platí aj pre výmenu motorového oleja. Mali by sa meniť každých tridsať tisíc kilometrov, no doporučujeme tak spraviť maximálne o jednu tretinu kilometrov skôr. Olej taktiež starne, stráca viskozitu.
Zámerne nespomíname návštevu auto-umyvární. To už necháme na vás ako veľmi si ceníte vzhľad vášho auta. Ale ak chcete, poradíme vám. Umytie auta nechajte na profesionálov, pretože dnešné autolaky sú veľmi tenké a vôbec chúlostivé. Neodborným umytím by ste ich mohli poškodiť a vytvoriť tak predpoklad pre začínajúcu koróziu. Všetko, čo môžete spraviť pre vaše auto, čo sa týka estetiky tak ho pravidelne povysávajte a poutierajte prach.
Bez poistenia ani na krok
Nakoniec nezabudnite, že na cestách nikdy nie ste sami. Nikdy neviete, čo sa vám a iným účastníkom cestnej premávky môže prihodiť. Okrem povinného zmluvného poistenia, ktorého uzatvorenie vám vyplýva priamo zo zákona vám odporúčame si taktiež zakúpiť aj havarijné poistenie spolu s rôznymi pripoisteniami. Raz dva môže dôjsť ku škodovej udalosti a vy budete mať hlavu v smútku odkiaľ zoberiete peniaze, aby ste dali svoje auto znovu do pôvodného stavu.
Navštívte preto vašu poisťovňu a nechajte si vysvetliť a poradiť, čo by bolo pre vás to najlepšie riešenie, aby ste mohli nadobudnúť pocit, že ak vás niečo nemilé na cestách postretne poisťovňa sa o všetko postará.