Jedlom deň začínate alebo končíte: Ktorý typ ste vy?

0
71

Raňajkuj ako kráľ, obed si rozdeľ s priateľom a večeru venuj nepriateľovi. Dilemu, ako sa správne stravovať, vyriešili sedliackym rozumom ľudia už dávno. Tak prečo si nezobrať príklad od múdrych hláv aj dnes?

Dnešná rýchla doba nepraje správnemu a najmä pomalému stravovaniu. Hektika doby si berie svoju daň v podobe vynechaných raňajok, rýchleho “snacku” na obed a miesto desiaty či olovrantu ponúka len kávu, prípadne energetické nápoje.

Obezitológovia varujú, že najväčšou chybou dnešného stravovania sú najmä preplnené taniere na večeru, kedy si človek po celom dni na nohách konečne dopraje poriadne jedlo. Hrozbou je, že takúto večeru nedokáže telo stráviť – následkom je zlý spánok, nábeh na obezitu alebo žalúdočné problémy.

Propagátori zdravého životného štýlu vyzývajú na zmenu a hovoria, že dať sa na zdravé stravovanie nikdy nebolo ľahšie. Stačí správne plánovanie.

Raňajky si pripravte večer

Ak máte posunutý režim – chodíte spať neskoro večer a do práce prichádzate povedzme na desiatu hodinu doobeda – doprajete si ranný spánok. Zobúdzate sa unavení, utekáte do práce, kde si spravíte rannú kávu a o pol dvanástej si s kolegami zbehnete na obed. Najlepšie po bagetu, či iný rýchly “snack”.

Niektorí z vás uprednostnia menu z firemnej vývarovne. Hlavným heslom je rýchlosť, rýchlosť a ešte raz rýchlosť. Miesto olovrantu si dáte ďalšiu kávu alebo energetický nápoj v domnienke, že vám takéto tekutiny doplnia chýbajúci elán a energiu. Ako to robia športovci a milovníci cvičenia, ktorí si dávajú pozor na zdravú stravu, milovníci šalátov, ovocia, zeleniny?

Kľúčom k úspechu je dôsledné plánovanie. Všetky tieto sociálne skupiny totiž vedia, že zdravé raňajky sú dôležité. Mnohí si svoje raňajky, desiatu, obed či olovrant pripravujú na ďalší deň večer. Nakrájať zeleninu, pripraviť ovocie do misky, upiecť si zdravý banánový chlieb, ktorý zaberie nanajvýš 40 minút – to sú drobnosti, ktoré sú pri dodržiavaní správneho stravovania nevyhnutné.

Aké raňajky jesť?

Alternatívou na raňajky, s ktorou sa nemusíte dlho “babrať”, bude napríklad mix vločiek s chia semienkami, mandľami a jablčnou vlákninou v bio kvalite. Pomalé a bezpečné sacharidy zaručia ten správny štart do nového dňa.

Hodnotným prídavkom do raňajkovej kaše môže byť mandľové maslo, z ktorého sa dá pripraviť aj chutná nátierka na bezlepkové pečivo – určite ju oceníte ako chutnú drobnosť do práce, alebo ako skvelý základ pre nepečené dezerty či populárne smoothies.

Inšpirujte sa receptami na blogoch fitness trénerov, ktorí majú v malíčku zoznam zdravých potravín. Poznajú chutné kombinácie a rovnako vedia, aký je správny podiel jednotlivých živín obsiahnutých v strave. Jeden deň tak môžete mať zelené smoothie, druhý deň si pripravíte rýchle banánové lievance, ďalšie ráno si doprajete bezlepkové pečivo s avokádovou pomazánkou a čerstvou zeleninou. A takto pokračujte po zvyšok týždňa…

Aby vás káva skutočne nakopla

Aby vaša energia vydržala čo najdlhšie, miesto mlieka a cukru si do kávy primiešajte lyžičku kokosového oleja. Nielenže rozvonia každý dúšok vašej obľúbenej kávy, ale vás aj poriadne nakopne a to bez zbytočného cukru. Takáto kombinácia zabezpečí dlhotrvajúcu energiu pre váš mozog.

Dôležité je v takomto prípade piť aj zdravú kávu. Skvelým odporúčaním môže byť kvalitná káva POWERCOFFEE, ktorá sa dá kúpiť prostredníctvom eshopu. Podstatou kvalitnej kávy je čistota bio zŕn prémiovej kvality, ale zároveň aj metóda spracovania a praženia kávy.

Bio káva vás dokáže nakopnúť na celý deň a miesto nežiadúcich kyselín poskytuje maximum esenciálnych olejov s ukrytým antioxidačným a stimulačným bohatstvom. Najlepšia je čerstvo pomletá káva, ktorá omámi svojou vôňou a pri jej namletí tesne pred konzumáciou dokáže poskytnúť celý svoj potenciál.

Tipy na zdravú desiatu a olovrant

Nie nárazové veľké porcie, ale pravidelná strava v malých dávkach je efektívna pre všetkých, ktorí si potrpia na svoj vzhľad a zdravie. Desiata a olovrant by mali patriť do jedálnička aj pracujúcich. Ovocie či zeleninový šalát, zdravý puding – alebo klasika v podobe chlebíka či pečiva napríklad s bryndzou, vajíčkovou nátierkou alebo domácou paštétou – budú pre vašu energiu dokonalým zdrojom.

Mliečna desiata, ktorú si pripravíte sami doma, vám bude chutiť dvojnásobne. Zmiešajte napríklad grécky jogurt, ríbezle a škoricu alebo si pripravte puding, pri príprave ktorého využijete banán, kokosový olej, mandľové maslo a kakao, prípadne chia semienka alebo orechy.

Na večeru si dajte napríklad toto

Ak ste sa rozhodli zmeniť svoj životný štýl a miesto kopcovitého taniera na večeru chcete uprednostniť zdravé alternatívy, vyskúšajte napríklad zapekanú cuketu s rajčinami, čiernymi olivami a trochou parmezánu. Pohánkové rizoto, špagety bez múky so špenátom, kuracie nugetky so zeleninou, losos s quinoa prílohou či plnený baklažán s mäsom a zeleninou sú tipy na zdravé a mimoriadne chutné večerné papkanie.

Neváhajte sa pustiť do zdravého životného štýlu a naplňte chladničku zdravými potravinami. Telo sa vám odvďačí prívalom energie a vaša myseľ sa nastaví na pozitívny mód. A to už predsa stojí za to, nie?