Viete, ako predchádzať defektu pneumatiky?

0
596
Viete, ako predchádzať defektu pneumatiky?

Defekt pneumatiky nie je ničím príjemným a zaručene vás prekvapí v najviac nevhodnú chvíľu. Zručnejší motoristi si s výmenou poškodenej pneumatiky poradia aj sami, menej zruční sa musia spoľahnúť na pneuservis. V oboch prípadoch vás čaká kúpa novej pneumatiky. Preto sa snažte pneumatiky šetriť a defektu predchádzať.

Nielen prevencia, ale aj pripravenosť

V prípade, že k pretrhnutiu alebo inému poškodeniu pneumatiky už prišlo, budete potrebovať náhradnú, ktorá sa nachádza v kufri vášho vozidla. Niektorých šoférov nepríjemne prekvapí, že táto náhradná pneumatika nie je v kondícii. Preto by ste mali náhradnú pneumatiku občas skontrolovať. V kufri by vám nemal chýbať ani hever a kľúč. Pri výmene pneumatiky stojte čo najďalej od krajnice, umiestnite výstražný trojuholník 100 m od auta a oblečte si reflexnú vestu.

Vizuálna kontrola a čistenie

Testy pneumatík podrobia ročne tisícky pneumatík rôznym záťažovým situáciám. Pri týchto testoch bolo preukázané, že pneumatiky, ktoré sú plné kamienkov alebo malých trhlín, sú enormne náchylné k defektu. Preto pneumatiky vizuálne skontrolujte po každej jazde, a ak na nich vidíte väčšie trhliny, dajte si ich radšej skontrolovať v servise. Je tiež dôležité, aby ste ich čistili rovnako dôsledne ako karosériu alebo interiér vozidla. Pri takejto starostlivosti vám vydržia dlhšie zimné i letné pneumatiky. K vizuálnej kontrole pridajte tiež kontrolu hĺbky dezénu. Každá pneumatika má svoju životnosť. Možno sa vám zdá, že tie vaše sú ešte v kondícii, ale ak ich máte už viac ako 5 rokov, začnite sa obzerať po nových.

Merajte tlak v pneumatikách

Nesprávny tlak v pneumatikách býva ihneď po prepichnutí pneumatík ostrým predmetom druhou najčastejšou príčinou defektu. Nízky tlak v pneumatikách nielenže zvýši spotrebu vozidla približne o pol litra na 100 km, ale tiež ničí vonkajšiu stranu behúňa. Životnosť pneumatiky sa týmto spôsobom skracuje až o 50 %. Pri nesprávnom tlaku sa navyše stáva vozidlo horšie ovládateľné a predlžuje sa brzdná dráha. To platí aj pri nadmernom tlaku, ktorý ničí stred pneumatiky. Na záver spomenieme ešte uskladnenie sezónnych pneumatík, ktoré by mali byť po sezóne vyčistené, uložené na tmavom a suchom mieste s maximálnou teplotou 15 stupňov. Pneumatiky na ráfikoch zaveste a bez ráfikov ich skladujte vo vertikálnej polohe, pričom je dobré ich občas pretočiť.