Rezort dopravy chce o mýte ďalej rokovať s autodopravcami

    0
    240

    BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy bude pokračovať v rokovaní s autodopravcami o ich výhradách k zmenám v mýtnom systéme budúci týždeň. “Z požiadaviek, ktoré autodopravcovia predostreli, sa o väčšine dá ďalej diskutovať a hľadať riešenie vyhovujúce všetkým stranám,” informoval v pondelok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Predstavitelia ministerstva dopravy začali v piatok sériu rokovaní o dopadoch zmien v mýte so zástupcami Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).

    Šéf UNAS-u Milan Laurinec, ako agentúra SITA už informovala, následne na regionálnom stretnutí autodopravcov v Nitre v sobotu oznámil, že rokovanie na ministerstve dopravy neprinieslo očakávané výsledky. Autodopravcovia preto chcú ísť do veľkého štrajku po skončení zimnej olympiády, lebo zmeny v mýte výrazne zasiahli najmä malých živnostníkov a mýto je od začiatku tohto roka pre nich o 20 % drahšie, čo je pre mnohých z nich likvidačné. UNAS napríklad žiada zrušenie platenia mýta v intravilánoch miest a obcí alebo znížiť neúmerne vysoké pokuty, ktoré začali platiť od januára.

    Odporúčame aj:

    Zmeny v mýte zvýšili podľa dopravcov náklady o 40 percent

    Únia autodopravcov kritizuje zmeny v mýtnom systéme

    Motoristov čakajú od nového roka viaceré zmeny v mýte

    Cesty s výberom mýta sú od novembra rozšírené o deväť úsekov

    Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmeny v mýtnom systéme sú kompromisom vyplývajúcim z niekoľko mesiacov trvajúcich rokovaní zástupcov rezortu dopravy, vyšších územných celkov a oboch združení autodopravcov UNAS a ČESMAD Slovakia, ktorí so zmenami súhlasili. UNAS má však od konca vlaňajška nové vedenie.

    “Cieľom ministerstva je chrániť život a majetok vidieckeho obyvateľstva, a dostať nákladnú dopravu tam, kam patrí, teda na diaľnice a cesty vyšších kategórií, ktoré sú na ťažké nákladné vozidlá konštrukčne prispôsobené,” uviedol Kóňa. “Zároveň je v našom záujme vyjsť v ústrety samotným autodopravcom, a preto sme od začiatku roka zaviedli systém ekologických sadzieb a množstevných zliav za prejazdené kilometre. Ako sme už viackrát uviedli, sme pripravení po dohode s autodopravcami tieto nožnice naďalej roztvárať,” dodal Kóňa.

    UNAS vzniesol spolu sedemnásť požiadaviek, týkajúcich sa zväčša fungovania mýtneho systému. Žiadajú napríklad zníženie rozsahu spoplatnenosti ciest mýtom, ktorý dosahuje okolo 3 280 kilometrov. Z toho sa mýto platí na 415 kilometroch diaľnic, na 244 kilometroch rýchlostných ciest a 2 621 kilometroch ciest I. triedy. V tomto roku sa platenie mýta rozšírilo o 225 kilometrov na cestách I. triedy a takmer tisíc kilometrov aj za prejazdy intravilánov miest a obcí. UNAS chce preto zrušenie spoplatnenia intravilánov, ale aj monitoringu pohybu nákladných vozidiel na cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.

    K požiadavkám UNAS-u patrí zrušenie zákazu jazdy kamiónom nad 12 ton na cestách II. a III. triedy, okrem diaľkovej a tranzitnej dopravy, zníženie sadzieb mýta formou zliav či vyňatie z platenia spoplatnených úsekov v rekonštrukcii. Autodopravcovia chcú aj to, aby užívatelia mýtnej palubnej jednotky mohli čerpať mýto do mínusu a zakázali sa napríklad fakturácie pokút za prechod do mínusu, ak nesúvisia s mýtom. Nepáči sa im ani nový sadzobník pokút, ktorý je podľa nich vysoký. Navyše žiadajú zníženie dane z motorových vozidiel na európsky priemer, o tom však v súčasnosti ešte rozhodujú samosprávne kraje.

    © SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.