Práca z domu bude možno novým štandardom. Ako sa z toho nezblázniť?

0
225
Práca z domu bude možno novým štandardom. Ako sa z toho nezblázniť?
Práca z domu bude možno novým štandardom. Ako sa z toho nezblázniť?

Všetky negatíva a pozitíva, ktoré za sebou pandémia koronavírusu nechala, spoločnosť stále sčíta a rekapituluje. Vyhrané totiž ešte zďaleka nemáme a mnoho opatrení prijatých za posledný rok sa stávajú novým štandardom. Konkrétnym príkladom je aj home office, ktorý si väčšina firiem v určitej miere plánuje ponechať aj v dobe po koronavíruse.

Ako sa však ukazuje, mnoho zamestnancov toto rozvrhnutie pracovného času už neoceňuje natoľko, ako to bolo napríklad počas minulej jari. Úspešné a efektívne zvládanie práce z domu totiž vyžaduje špecifický prístup. Aký to je?

Práca z domu je stále práca

Najčastejším problémom, ktorý sa po pár týždňoch či mesiacoch na home office ukazuje, je prístup zamestnancov. Tí prácu z domu často považujú za akúsi čiastočnú dovolenku, počas ktorej síce musia vykázať nejakú činnosť, prácou ale reálne strávia oveľa menej času a paradoxne ich doma rozptyľuje oveľa viac vecí.

Bežne pracujú ľudia ešte v pyžame, pomenej upravení, počas pracovnej doby sa snažia zvládať domáce práce alebo si uvariť. To všetko, hoci sa na začiatku môže zdať ako benefit, po čase našej náture signalizuje jediné. Že vlastne v práci nie sme, ale sme doma. A problém je na svete. Drvivá väčšina ľudí totiž neustály pobyt medzi rovnakými štyrmi stenami po chvíli jednoducho nezvláda. Je to príliš stereotypné a nudný.

Práca z domu bude možno novým štandardom. Ako sa z toho nezblázniť?

Preto je dôležité sa počas práce správať tak, ako by ste boli v kancelárii. Ráno sa učesať, upraviť a obliecť. Potom sa naraňajkovať, vypiť kávu či čaj a až po dokončení vašich obvyklých rituálov si sadnite za počítač. Tým dávate svojmu mozgu najavo, že ste prišli do práce. Hoci ste možno prešli len dva metre do druhého rohu miestnosti. Počas pracovnej doby sa zároveň nepokúšajte zvládať veci, ktoré si inokedy nechávate až na čas po práci. A teda neupratujte, neperte a nevarte. Za normálnych okolností by na vás všetky tieto činnosť počkali do popoludnia, a rovnako tak počkajú aj teraz. Jednoducho povedané, počas práce sa správajte rovnako, ako by ste v práci naozaj boli. A to aj napriek tomu, že na vás potmehúdsky pomrkáva gauč, televízia alebo vysávač.

Majte svoj pracovný priestor

K práci doma môžete pristupovať akokoľvek disciplinovane, ak však nebudete mať svoj vlastný priestor, môže sa vám bude stávať, že sa na prácu nebudete rovnako sústrediť. O to viac to platí, ak zdieľate domácnosť s niekým ďalším, či už sa jedná o spolubývajúcich, manžela či deti. Preto sa najprv zo všetkého sústreďte na to, aby ste si vytvorili svoj vlastný pracovný kútik. Či už to bude celá miestnosť alebo napríklad len jej časť.

Ničím a nikým nerušený priestor totiž ani natoľko nespravia štyri steny a zatvorené dvere, ale skôr veci, ktorými si pracovný kútik vybavíte. Samozrejmosťou je pracovný stôl, ktorý pojme všetky pracovné materiály a podklady a kvalitná kancelárska stolička. Tá by mala byť z kvalitných a odolných materiálov a vzhľadom na to, že na nej pri práci budete tráviť nemálo času, vyberajte takú, ktorá vášmu chrbtu poskytne plnohodnotnú podporu. Aktuálne sú kancelárske kreslá vo výpredaji napríklad na e-shope Hawaj.sk, kde nájdete široký výber kancelárskych kresiel s integrovanou opierkou hlavy, polstrovanými opierkami na ruky a s nastaviteľným sedadlom.

Myslite aj na to, ako si zariadite okolie pracovného kútika. Mali by ste mať dostatok odkladacích priestorov, na blízku stenu je preto vhodné umiestniť aspoň jednu poličku. Tam si môžete odkladať veci, ktoré práve nepotrebujete, ale napriek tomu ich tu a tam využívate. Samotný dekor by pritom nemal byť rušivý, mal by vám navodiť pokoj a pomôcť sa sústrediť.

Nezabudnite, že pracovný kútik či pracovňa bude vašou oázou po dobu niekoľkých hodín denne, a tak do zariaďovania tohto priestoru investujte aj svoju kreativitu.